Dit schrijverslog is een onderdeel van het project: Jack's Laatste
Droom
en moet gezien worden als ondersteuning en aanvulling
op het materiaal dat daar te lezen is.


woensdag 10 maart 2010

Notities bij H 1

Over de proloog ben ik in ieder geval nog niet tevreden. Het is erg kort en heeft nog te weinig in zich om het gebruik te rechtvaardigen. Die proloog is ook pas ontstaan nadat ik vier hoofdstukken had geschreven. Ik wilde het verhaal een beetje luchtig inleiden. Maar nu is het even niet veel meer dan lucht. Ga ik dus nog aan werken.
Het eerste hoofdstuk heb ik op een avond geschreven en vloeide eigenlijk heel natuurlijk uit mijn toetsenbord. Dat is op zich al vrij bijzonder, want schrijven doe ik normaalgesproken niet met een computer. Ik gebruik nog ouderwets pen en papier. Het voordeel is dat je dan overal kunt schrijven, maar het belangrijkste is wel dat je wat minder snel gaat. Een pen is nu eenmaal wat arbeidsintensiever en terwijl je daar mee bezig bent, kun je in gedachten nog vanalles bijsturen. Dat is mooi bij een verhaal dat je wilt regisseren, maar in dit geval blijkt het niet echt nodig. Nog niet in ieder geval. Het verhaal komt er uitgestort en het lijkt op dit moment vooral een voordeel dat ik op de toetsen kan rammen om het zo snel mogelijk uit mijn hoofd te mikken. Dit project is dan ook minder verhaalgedreven als voorgaande werken. Het leunt veel meer op de innerlijke wereld van de hoofdpersonen dan op de wereld om hen heen. Dus spreek ik mijn eigen gevoel aan en laat het komen zoals het komt.
Dat betekent nog niet dat het goed is. Later zal ik kritisch moeten kijken naar datgene wat mijn hoofd heeft voortgebracht en het nodige schrap- en herschrijfwerk is onvermijdelijk. Dat is er altijd. Wanneer ik begin met pen en papier, ga ik al corrigeren op het moment dat ik het geschrevene overtype. Daar begint voor mij normaalgesproken de eerste herschrijffase. Die sla ik nu min of meer over, maar toch niet helemaal. Ik heb het eerste hoofdstuk al meerdere keren overgelezen en eigenlijk verandert er elke keer wel iets. Een zinnetje of een woordje.
Het eerste hoofdstuk (ik gebruik titels; alleen niet op het verhaalblog) is eigenlijk ook een introductie. Behalve de denkwereld van de mannelijke hoofdpersoon en de 'omgevingsfactoren' wordt ook de vrouwelijke hoofdpersoon al even geïntroduceerd. Dat vertel ik nu. Als je het leest, dan hoef je nog helemaal niet de indruk te krijgen dat de vrouw een hoofdpersoon wordt. Nadat het tweede hoofdstuk was geschreven (en in dezelfde middag ook de derde en vierde), vroeg ik me af of ik een nieuwe ontmoeting eigenlijk niet moest rekken. Maar dan moet er natuurlijk wel iets zijn wat de moeite waard is in het tweede hoofdstuk om de aandacht van de lezer vast te houden. De eerste ontmoeting is bovendien zo kort dat er voldoende ruimte tussen zit. Aangezien Jack een behoorlijk rustig leven leidt, denk ik dat het volstaat door de weken stiekem een beetje vooruit te spoelen. Dan blijkt in het tweede hoofdstuk dat de beide hoofdpersonen in zekere zin toch indruk op elkaar hebben gemaakt...

Extra: in elk hoofdstuk worden links toegevoegd aan bepaalde woorden. In een boek kan dit natuurlijk niet, maar ik vind het toch leuk om op een interactieve manier een wereld rondom de personages te maken. Overigens zocht ik bij mijn vorige boek ook het internet af. Research heette het in dat geval. Ik zocht plaatsen op het eiland waar het zich afspeelde en zocht naar een hotel waar de hoofdpersoon kon verblijven. Daardoor kon ik beschrijvingen maken op basis van bestaande gebouwen en plaatsen, wat de realiteit verhoogde. Hier heb ik de links altijd achteraf erbij gezocht voor informatieve of verstrooiende doeleinden. De tekst over het gebouw in hoofdstuk twee was dus al geschreven toen ik er een bestaand gebouw bijvond wat aan de kenmerken voldeed. Niet zo moeilijk natuurlijk, want ik ben er immers in de buurt geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten