Dit schrijverslog is een onderdeel van het project: Jack's Laatste
Droom
en moet gezien worden als ondersteuning en aanvulling
op het materiaal dat daar te lezen is.


zondag 28 maart 2010

Research voor Dummies

Elk verhaal begint met research. Een zoektocht naar de feiten achter het verhaal. Zelfs Fantasy vereist research, want het bevat altijd universele waarden. Klinkt een beetje vaag. Snap ik. Maar als je een verhaal goed wilt pakken, dan ben je ook een klein beetje journalist. Want een journalist begint ook elk verhaal met research. Daar bouwt hij zijn verhaal op en dat is voor een schrijver van fictie helemaal niet anders. Als hij / zij het goed doet.

Er zijn kleine feitelijkheden. In dit verhaal bijvoorbeeld hoeveel inwoners New York heeft, waar bepaalde plaatsen zijn, wat mensen eten en drinken, hoe mensen leven. Korte zoektochtjes op internet leveren al heel wat op. Dat kun je zien door de links die ik in de verschillende hoofdstukken heb geplakt. Ze hebben niet allemaal een functie, maar ze zijn wel wat ik vaak ben tegengekomen in mijn eigen kleine researchrondjes. Soms grappig of ontroerend en soms bijzonder informatief.

En dan zijn er nog de grote waarheden. Die universele waar ik het al over had. De belevingswereld, de wijze waarop mensen met elkaar omgaan en hoe mensen in elkaar zitten. Zowel bij de kleine feitelijkheden als de grote waarheden kun je natuurlijk putten uit eigen informatie en ervaring. Voor de grote waarheden hoef ik bijvoorbeeld weinig research te doen. Het verhaal gaat immers voor een groot gedeelte over mezelf. Dat maakt het makkelijk en moeilijk tegelijk. En zelfs dan moet je uitkijken dat je het beeld niet verkeerd aanzet. Want de hoofdpersoon mag denken zoals jij, maar de schrijver moet ook enige afstand kunnen bewaren en de dingen kunnen overzien.

Dus ook voor de grote waarheden, die ik al grotendeels denk te kennen in dit verhaal, doe ik research. Iets later dan gebruikelijk vanwege de bewuste aanname, maar het gebeurt uiteindelijk wel. Dan kom je verrassende dingen tegen. Je leert toch nog aardig en ook al weet je een heleboel, bevestiging is soms ook erg fijn.

Lees bijvoorbeeld eens dit artikel uit de Belgische HUMO: http://www.kuleuven.be/thomas/images/secundair_onderwijs/in_de_kijker/39/Leven_zonder_Liefde.doc

Grappig in bovenstaande is het terugkomen van de tekst: Er is niets mis met mij. Grappig omdat ik die tekst al in het eerste hoofdstuk een plek heb gegeven voordat ik dit materiaal vond. Het is een boeiend artikel dat behalve herkenbaar ook best schrijnend is. In het artikel wordt een gesproken tekst van Henry Rollins genoemd. Erg mooi en ook erg herkenbaar. Niet direct research, maar ik wil 'em jullie niet onthouden:
http://www.youtube.com/watch?v=Vj-B42gXcoQ&NR=1

Veel van de sites gaan over het 'maagd zijn' op latere leeftijd. Daar moet je een beetje doorheen prikken. In het artikel lees je vooral over het nog niet hebben van een relatie. Dat is het belangrijkste aspect. De eenzaamheid die daarmee gepaard gaat is voor veel mensen erg groot en het is vaak moeilijk om te ervaren hoe dat voor anderen in je omgeving veel gemakkelijker (b)lijkt te gaan. Je leest leuke ervaringen van mensen of wordt er op straat mee geconfronteerd. Beide maak ik mee en het laatste is ook in het verhaal van David verwerkt, het fictieve personage van Jack uit hoofdstuk 9 (die bij het verschijnen van dit artikel nog geplaatst moet worden).

Er is natuurlijk nog veel meer te vinden over de thema's die ik hier aanroer. En ik heb ook meer gevonden. Maar hele lijst met links zou een beetje teveel van het goede zijn. Hoewel je sommige misschien nog wel tegenkomt in het verhaal. Ik concentreer me daar vooral op de kleine feitelijkheden, maar je weet nooit... misschien piept er nog wel eens een grote waarheid doorheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten