Dit schrijverslog is een onderdeel van het project: Jack's Laatste
Droom
en moet gezien worden als ondersteuning en aanvulling
op het materiaal dat daar te lezen is.


woensdag 24 maart 2010

Notities bij H 6

Ok, ik had eigenlijk een ander hoofdstuk beloofd. Eentje die in het verhaal zou breken en een nieuw element zou introduceren. Ik was al heel ver met dat hoofdstuk, maar toch werkt het nog niet helemaal zoals ik het wil. Dus dat moet nog even doorsudderen. Als het werkt, wordt het wel heel boeiend. Vooral voor mezelf. Want het hoofdstuk, dat een deel uit de fictieve roman van Jack moet weergeven, gaat uiteindelijk toch weer terug naar Nederland en spiegelt zich een beetje aan het allereerste hoofdstuk van dit verhaal. De hoofdpersoon uit het verhaal heb ik David genoemd, wat weer een verwijzing is naar mijn debuutroman. Niet super interessant voor de lezer, maar ik vind het zelf wel leuk. Central Park is vervangen door het Vondelpark en er zit een heel nieuw verhaal in van een mislukte liefde, die stiekem veel met Jack's geschiedenis te maken heeft. Volg je het nog? Het is te doen hoor. Als het werkt.
Ondertussen wil ik niet dat het hoofdverhaal een lappendeken wordt. Ik ben een beetje bang om de vaart eruit te halen. Er is al niet veel vaart, want er is weinig actie. Op de innerlijke na dan. Dus in het vorige hoofdstuk gaat Jack een beetje out-of-character en doet iets wat hij normaalgesproken niet zou doen. Omdat hij daar het lef niet voor heeft. Maar deze vrouw brengt een andere kant in hem naar boven. Geheel gemodelleerd naar het leven van de schrijver. Maar in een andere situatie dan hè.
De nasleep komt in hoofdstuk 6 aan bod. Lynn realiseert zich wie er aan haar bed gezeten heeft (en en passant krijg je alvast een kleine blik in haar leven en de relatie met haar vader) en Jack is zo geschrokken van de situatie uit het vorige hoofdstuk dat hij zich al bij voorbaat begint af te schermen tegen een teleurstelling. Zijn geschiedenis heeft hem dat mechanisme meegegeven. Bovendien is hij bang.
Weer veel innerlijke bespiegelingen dus, maar hopelijk zit daar wel genoeg vaart in om de lezer te blijven boeien.
Hoofdstuk 7 wordt ook nog niet het beloofde boekfragment. En hoofdstuk 8 waarschijnlijk ook nog niet. Nummer 9 dan? Wie zal het zeggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten