Dit schrijverslog is een onderdeel van het project: Jack's Laatste
Droom
en moet gezien worden als ondersteuning en aanvulling
op het materiaal dat daar te lezen is.


zondag 28 maart 2010

Sterf! en andere links

Philip Pullman, bekend vanwege zijn Noorderlicht trilogie, heeft inmiddels met bedreigingen te maken:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article7069848.ece

Je hebt het als schrijver echt gemaakt als je belangrijk genoeg geacht wordt om bedreigd te worden, zullen we maar zeggen. Hoewel er mindere kanten aan zijn, zal het de boekverkoop vast ten goede komen. De titel, vrij vertaald als 'De Goede Man Jezus en de Boef Christus', zal ook vast helpen.

Op een vreemde manier lijkt het me een eer om bedreigd te worden voor je werk. Het dichtste bij dat ik ooit kwam was een boze brief op een dvd-recensie voor een destijds populair filmblad, waarin ik The Prince Of Tides tot de bodem toe afkraakte. Iedereen met een beetje verstand kan zien dat het een wanstaltig filmproduct is dat de prijs van de zilveren schijfjes waarop het gedrukt wordt nog niet waard is (zoals sommige boeken eigenlijk nog niet op pleepapier afgedrukt zouden mogen worden). Dat ik jeuk krijg van Barbra Streisand zal ook niet helpen. Maar goed, ik kreeg een lange, negatieve brief op die vrij korte recensie (ik had gelukkig weinig woorden nodig om deze bagger te duiden) en weet je, ik was er trots op. Iemand had de moeite genomen om mij te vertellen wat hij er van vond. Iemand was dusdanig geïrriteerd door mijn commentaar dat het hem had bewogen om in de pen te klimmen.

Nu is een doodsbedreiging wel van een andere orde (ietsje maar), maar ik kan me voorstellen dat je er een beetje trots op bent. Zelfs al heeft niemand je boek nog gelezen en weet niemand dus nog eigenlijk of het de moeite van een bedreiging waard is (hoewel de synopsis veel goeds beloofd) en zelfs al is het tegenwoordig in de huidige samenleving (let op: opa spreekt) een stuk makkelijker geworden om heethoofden tegen je in het harnas te jagen. De kassa gaat in ieder geval rinkelen voor dit boek. En gelukkig is het in ieder geval van een hele goede schrijver. Dat rechtvaardigd een heleboel.

Er zijn nog twee links die ik onder de aandacht wil brengen. Je vindt ze onder het kopje Achtergronden op het blog van Jack's Laatste Droom. Één daarvan is een link naar mijn lezersblog op Hyves. Daar kun je zien welke boeken ik gelezen heb (er staan ook een paar films tussen) en wat ik daar van vond. Mocht dat interessant zijn. De tweede link, Jack's Soul, bevat gedichten die ik/hij schreef. Krabbels die ik daar heb ondergebracht zonder serieus te bedenken of Jack ze in het Engels ook zo had kunnen schrijven. Da's niet zo belangrijk. Voor mij dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten