Dit schrijverslog is een onderdeel van het project: Jack's Laatste
Droom
en moet gezien worden als ondersteuning en aanvulling
op het materiaal dat daar te lezen is.


zondag 18 april 2010

A Horse With No Name

Jack heeft geen achternaam. Want Jack is niemand en iedereen tegelijk. Daarom wordt zijn achternaam niet genoemd. Nergens. Als enige in het verhaal heeft hij alleen een voornaam (op David na, maar die telt niet, want die is niet echt ;-)) Zo kan iedereen zich een beetje met Jack identificeren en wordt de nadruk gelegd op een man die je in het dagelijks leven voorbij zou lopen, omdat hij gewoon niet zo bijzonder oogt. Dat vind ik een belangrijk aspect voor het verhaal.

Hoofdstuk 18 krijgt, ondanks mijn lichamelijke ongemak (lees: eczeem aan mijn handen), toch langzaam vorm en ik heb besloten dat het voorlopig het laatste hoofdstuk wordt dat ik zal publiceren. Want je kunt mensen raken met wat je schrijft, maar sommige manieren van iemand raken zijn toch niet de bedoeling. Ik hoop hiermee iemand in bescherming te nemen, waarvan ik vind dat die dat nodig heeft. Ondertussen schrijf ik natuurlijk gewoon door. Naar verwachting zullen er nog zo'n zes hoofdstukken volgen totdat het verhaal is afgerond, waarna het herschrijven zal beginnen. Als dat klaar is, komen de andere hoofdstukken in ruwe vorm waarschijnlijk ook op het andere blog te staan om het schrijfproces in z'n geheel te tonen, maar tot die tijd zal er niet gepubliceerd worden. Want het is niet OK om iemand een grote last te laten dragen, zelfs als diegene er een beetje voor kiest door het verhaal te lezen. Als het helemaal af is, kan het in een betere context geplaatst worden en dan is er niet zoveel meer aan de hand.

Ondertussen ben ik ook een beetje bezig met mijn eigen Zachte Ziel. Een autobiografisch boek (autobiografischer dan deze, want ik gebruik gewoon mijn echte naam) dat zal bestaan uit anekdotes uit mijn 'leven'. Met de nodige humor en zelfreflectie (tenminste dat is de bedoeling). Een soort blog maar dan in een boek dus, om het allemaal wat complexer te maken na het werken aan een boek in een blog. Binnenkort plaats ik op dit blog nog wel een stukje.

Ergens aankomende week wordt hoofdstuk 18 geplaatst. Daarna houd ik mensen van tijd tot tijd op de hoogte van de vorderingen op dit blog. Dat is zo ongeveer zoals het zal gaan. Zo, weer even genoeg getypt. Mijn handen verdienen weer heel even rust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten